ATTENTION PLEASE !!
setiap apa yang terlahir dari bibir semua bermula dari hati . setiap kata yang terlafaz adalah apa yang kita fikirkan . ungkapan yang sama makna yang berbeza . biarlah bahasa yang berbicara .

oke ta ini blog????

amaran !! high heels amat bahaya

Assalamualaikum.....

cuci mata dulu ye kawan-kawan..
:))



  baekkkk !! dah puas dah cuci mata ??? heeee~~ apa? nak beli ?? aippp !! tak jual la sayang ... orang nak story je bukan nak jual lahhh !!

okeh..sebenarnya aku nak story sikit pasal high heels ni . tau tak high heels tu hape?? oke aku pon sebelum ni buta engliash gak kan so aku bagitau laa . dalam bahasa melayunya KASUT TUMIT TINGGI . betol tak?? kalau salah maaf yee !! 

aku nak cerita ni bukannye ape , aku teruja bila tengok ade budak kecik pon dah pandai nak begaya dengan high heels ni .ish3...tak sayang kaki ke dik ? hmmmmmm memang la pakai high heels ni cantik , menarik , tertarik tapi tak da bom pon sebab ianya bagi effect kat kita . 

nak tau ape effect nya ? jom aku cerita kan...

1.pakar tulang ade mengatakan yang pemakaian high heels ni boleh sebabkan masalah dekat lutut , pergelangan kaki , dan jugak pada kaki . semua masalah ni boleh jadik dalam masa yang singkat atau pun dalam masa yang panjang.

2.terseliuh dekat pergelangan kaki @ patah tulang masa jatuh pakai high heels adalah contoh effect yang segera . osteoarthritis @ radang sendi tulang adalah effect dalam jangka masa yang panjang

masalah lain yang akan berlaku :

1. lutut
-ia akan ubah postur badan seseorang dan ini menyebabkan bebanan yang tinggi pada bahagian lutut

2. betis
-otot bahagian betis akan mengerut untuk disesuaikan dengan ketinggian kasut tersebut .otot akan mengetat

3. penebalan tisu disekelilig saraf yang terletak anatara jari keempat dan jari ke tiga

4. pertumbuhan tisu tulang pada dasar sendi ibu jari kaki.

 dan ada banyak lagi kesannya. koran boleh tengok kat sini 

hishhh aku tengok kesan-kesan dia pon aku dah seram nak pakai high heels ni .. mana tak nya , kaki ni dah la transport utama aku nak mane2 pon , kalau rosak kaki ni sure aku bela badan ja kat umah . .  heeee~~~
sebab tu aku lebih selesa pakai sneakers @ kasut selipa nak pegi mane2 pon . lantak la korang nak kata aku ni selekeh ke hape ke , yang penting aku nak jaga kaki aku ni dari tersiksa demi kecantikan yang menyakitkan (wah ayat aku ,hahahha bersemagat seyhh !!) .

so sape sayang kan kaki dia diharap elak kan terlalu kerap memakai high heels yeee !!!



kasut ni lagi better pakai tau . selesa dan bebas bergerak
;)
 yang ni pon same . senang , selesa dan tak payah susah payah nak cuci ke hape ke..
:)

nota tangan : aku masih tak paham, nape la ade jugak orang yang nak rompak selipar lagik?? dah la tu dekat masjid pulak tu dia rompak.. memang aku tak paham . cube bagitau nape ye???




terima kasih kerana baca entry ini !! ;)

5 comments:

  1. i loike..haha
    selipar pun okay ape kan.
    selesa lagi..hahahaha

    ReplyDelete
  2. high heels pakai g kahwin ok kot..kalau pakai hari2 memang tempah maot le :P

    ReplyDelete
  3. btw nice bloggg..sukeeeeeeeeeeeeeeeeee!

    ReplyDelete
  4. nor syafiqah : tau tape..lagi bebas nak bejalan..kaki pon ta teseksa...

    ReplyDelete
  5. mai yee : heee mmg laa..nak pakai kejap2 ta pe laa.. tapi kadang2 yang kejap2 tu pon boleh jadik silent killer.. :)

    ReplyDelete

kau komen kau comel !!! <3