ATTENTION PLEASE !!
setiap apa yang terlahir dari bibir semua bermula dari hati . setiap kata yang terlafaz adalah apa yang kita fikirkan . ungkapan yang sama makna yang berbeza . biarlah bahasa yang berbicara .

oke ta ini blog????

penyakit migraine

Assalamualaikum .

hai . oke hari ni aku nak bagitau yang aku sakit sangat kepala . arghhhhh . stress . *oke berharap korang simpati . hahahaha . *sambil buat muka mintak penampar . berdasar kan apa yang aku search kat pakcik google sakit yang aku alami ni adalah migraine . korang tau tak ape tu migraine ? haaaa meh nak bagitau sikit .

oke . MIGRAINE nie merupakan satu penyakit yang terjadi di bahagian kepala . kesakitan yang dialami ni selalunya teramat la sakit . macam yang aku alami malam tadi . aku selalunya sakit pada sebelah bahagian je . sebelah kanan . lazimnya orang yang mengalami penyakit ni akan mengalami gangguan untuk melakukan rutin harian dia . tu yang dia akan mula mintak MC . hehehehehe . *macam aku je tuu . =.=

sekarang mari kita tengok ciri-ciri umum penyakit ni . orang yang sering mengalami denyut-denyut di bahagian kepala dan hanya sakit sebahagian kepala sama ada pada sebelah kiri atau kanan , mungkin dia adalah penghidap migraine . selain itu, berasa loya-loya dan akan menjadi lebih teruk sekiranya korang terkena silauan cahaya atau semasa memanjat tangga . 

mengikut kajian punca yang di menyebabkan berlakunya penyakit migraine ni adalah keturunan . kajian juga mengatakan penyakit ni selalunya dihidapi oleh golongan wanita . hurmmmmm mungkin stress kot . orang pompuan kan selalunya banyak sangta benda nak pikir . 




ramai yang tanya macam mana nak merawat penyakit migrain ni . selalunya aku amik PAIN KILLER je . boleh dapatkan kat farmasi yang terdekat . kalau kat tempat aku farmasi yang femes farmasi UMAIZA . * cepat ramai2 serbu . huhuhu . lagi satu kalau nk kurangkan sakit ni korang kurangkan mengambil makanan yang mengandungi kafien dan cheese . chesse ? haihhh . yang tu febret oke . =,= . oke kene kurangkan . sebab sangat-sangat tak tahan dengan serangan migraine . aku serenderr weii . lagi satu korang kene jugak kurangkan makan MSG . menatang hape tu ?? haaa , yang tu ajinomoto . elok tak payah rase langsung . benda tu memang tak elok . korang boleh ganti dalam masakan korang macam PERENCAH HILAL ke macam PASTI SEDAP ke atau pon SECUKUP RASA dalam makanan korang . korang jugak boleh cuba minum air anugerah yang telah dibacakan dengan ayat2 AL-QURAN . sangat bagus . cewahhh promote habis . hehehehe
* nie bende2 yang aku sebut kat atas tadi . :)

oke lah yang tu je nak cite . mudah-mudahan entry yang aku taip ni dapat bantu korang atasi masalah migraine . aku tau sangat sakit bila migrain ni serang . sebab aku pun mengalaminya . 

kbai .



terima kasih kerana baca entry ini !! ;)

No comments:

Post a Comment

kau komen kau comel !!! <3