ATTENTION PLEASE !!
setiap apa yang terlahir dari bibir semua bermula dari hati . setiap kata yang terlafaz adalah apa yang kita fikirkan . ungkapan yang sama makna yang berbeza . biarlah bahasa yang berbicara .

oke ta ini blog????

apa yang best bila baca novel ni ??

Assalamualaikum..

hari aku nak bercerita pasal novel novel dan novel !! boleh ke tak ni ? aku cerita erk.. heeee~~ sebenar dalam entry yang lepas,aku na cerita kenape syok sangat baca novel ni.tapi tak TERsempat lah.mana tak nya,mak aku dah mula bukak mulut lah. so dalam entry ni,meh aku cerita kenapa syok sesangat baca novel ni.eh,dekat luar negara macam dekat jepun dan negara omputeh tu,dorang nie membacatidak kira tempat dan masa tau.asal ada je masa terluang,dorang akan bukak buku.tapi dekat malaysia ni kurang lah.oke,straight to the point jelah

nak tau tak kenapa syok baca novel ni ?
oke

sebab yang PERTAMA
- korang boleh lepaskan tension.semuanye lepas korang dah membebankan otak korang selama beberapa hari serta minggu untuk memuhkan segala mak nenek dalam kepala tu.dengan subjek yang terAMAT tekanan tu dan macam-macam lagi.kiranya kalau korang baca novel ni tak de la rasa berat sangat otak.(lebih-lebih lagik cerita cintakan?)

sebab yang KEDUA
- korang jugak boleh tambah vocabulary korang.(ni dalam english larh) korang boleh guna pakai dalam mengarang esei bagi menjawab soalan BM.sah-sah korang bole dapat markah yang melambung dan cikgu korang jugak mesti teruja SEBENTAR bila terBACA perkataan yang BOMBASTIK tu.

sebab yang KETIGA
- bila korang banyak membaca novel,tahap imaginasi korang akan menjadi lebih tinggi dan korang akan mula menjalankan fungsi otak korang bagi berfikir dengan lebih kreatif lagi berinovatif tau.tak delak pemikiran korang tu berfikir pada takuk yang lama je..

sebab yang KEEMPAT
- baca novel ni,korang boleh isi masa lapang korang yang terbuang sia-sia tu.daripada korang asyik bergosip dan menambah dosa,lebih baik korang baca novel.dah la boleh tambah ilmu,dosa pun tak dapat tau.

sebab yang KELIMA
-sebenarnyakan,bila korang baca novel ni,korang mesti akan simpan angan-angan nak menjadi watak dalam novel tu.melalui angan-angan tu korang mesti akan tanam kan keazaman nak jadi macam tu jugak kan dan korang jugak mesti akan berusaha kearah tersebut.so kiranya korang macam ada cita-cita dan arah tujulah. (tapi biar yang baik-baik tau,yang jahat tu tak payah la gatai-gatai nak tiru jugak)
  

sebenarnya,membaca nie bukan tertumpu dekat novel je.korang pun boleh jugak membaca bahan ilmiah yang lain.minat membaca ni perlu di pupuk sejak kecil lagi."melentur buluh biar dari rebungya" macam tu lah pepatah dahulu kala.kalau korang nie kurang membaca,nanti pemikiran korang akan lebih tertutup dan sukar untuk menerima pendapat orang lain.ini haru di ubah tau.jangan nak buat belagak sombong bongkak,nanti kesian kat korang sebab akan nampak terSANGATlah NAIF.eh jangan nak malukan diri.

tengok ini monyrt.sian dia.tengah boring la tu.pegi la baca buku :))
 
hurm jadikan membaca tu satu amalan tau.amal kan sebelum tidur baca sehelai muka surat tidak kira la buku apa pun.janji korang baca sudah  =,=

oke lah aku terasa mengantuk sudah.time untuk landing.jom jom -.-
heeee ~~ selamat malam semua
salam

eh,sebelum tidur jangan lupa baca satu muka surat buku ea !! :))






terima kasih kerana baca entry ini !! ;)

No comments:

Post a Comment

kau komen kau comel !!! <3